Stress
Lazarus och Folkman, två psykologer, har formulerat en definition
av stress som allmänt används i psykologisk litteratur . Enligt
denna definition erfar en individ stress om hon eller han upplever
att de påfrestningar hon eller han är utsatt för överstiger den egna
förmågan att hantera dessa påfrestningar. Definitionen framhåller
individens värdering (appraisal) av problemets omfattning och individens
värdering av den egna förmågan. Definitionen tar vare sig
ställning till de objektiva villkoren eller till individens objektiva
förmåga att hantera problemet. Definitionen tar inte heller ställning
till om kroppsliga reaktioner uppkommer eller ej.
Lazarus och Folkmans definition inriktar sig på individens reaktion
på en situation. Om individen upplever påfrestningen som
alltför stor kan den leda till olika känslor av oro, frustration eller
anspänning. Före känslorna kommer dock individens värdering av
situationen. Förloppet går ofta snabbt. I den vardagliga användningen
av ordet stress gör man sällan tydlig åtskillnad mellan påfrestningen,
individens värdering av påfrestningen och de känslor
som värderingen utlöser. I en analys av stress är det en allvarlig begränsning
eftersom individens värdering av en påfrestning ofta är
avgörande för vilka känslor som situationen utlöser.
Sambanden är inte sällan svaga mellan de objektiva påfrestningar
en individ utsätts för och de känslor individen upplever. En viktig
förklaring är ett fenomen som brukar betecknas som positiv återkoppling.
En negativ känsla som oro kan leda till oro för den egna
känslan vilket förstärker den ursprungliga oron. Likaledes kan en
person som känner sig nedstämd känna att hon är en dålig människa.
Denna upplevelse kan i sin tur förstärka upplevelsen av att
känna sig nere.
Enligt denna definition kan den utlösande faktorn antingen vara
något som redan har inträffat eller något som kan hända i framtiden.
Föreställningar om tänkbara risker i framtiden är en viktig
källa till stress.
Fördelen med den psykologiska definitionen är att den ligger
relativt nära den vardagliga definitionen. Definitionen går dock inte
att använda för att skilja mellan påfrestningar som är skadliga och
de som bidrar till att individen utvecklas.