"

choklad

När jag satt här om dan och åt av min 70% choklad så tänkte jag på hur tragiskt det är att en del människor inte vet bättre än att de hellre äter vit choklad framför denna guds gåva, mörk choklad. Eller, ja, egentligen satt jag inte och åt mörk choklad här om dan jag behövde bara något att inleda mitt tal med, men hade jag gjort det hade jag nog tänkt så.
Men vad är det så som är så mycket bättre med mörk choklad än med vit?

Till att börja med är det gott, riktigt gott, så pass gott att det är näst intill omöjligt att hålla sig borta från att ta en tugga om man får chansen.
dessutom är den mörka chokladens historia är bra mycket äldre än den vita chokladens och har därmed också ett mer förfinat och utarbetat recept. Det finns en historia bakom smaken ett recept ett arv som gått från chokladkokare till chokladkokare i generation efter generation.

Utöver att mörk choklad är mycket godare är den också mycket nyttigare.
Som ni kanske vet så är den mörka chokladen baserad på kakao medans vit choklad är gjord på kakaofetter.
Den Mörka choklad är faktiskt bra för er hälsa, den innehåller enormt mycket antioxidanter som motverkar hjärt- och kärlsjukdomar,
antioxidanter som den vita chokladen saknar.
Men, den mörka chokladen kan ju inte vinna på alla punkter, vit choklad har t.ex. något mer fett än den mörka och mer än dubbelt så mycket socker i sig.

Mörk choklad har även en hel del positiva effekter som den vita chokladen saknar.  Mörk choklad har flera positiva effekter på din hjärna

*1 Chokladen innehåller anandamid och tryptofan två ämnen som har lugnande effekt och får oss att må bättre.
*2 Genom att äta choklad får vi också i oss fenetylamin något som gör att kroppen tillverkar dopamin, som även kallas för kroppens glädjemolekyl.

Jag skulle faktiskt vilja påstå att ett måttligt dagligt intag mörk choklad skulle öka din livsglädje.

Jag ska nu avsluta mitt tal, och vet att en del av er nog har en del motargument mot mörk choklad, så jag ska därför ta och bemöta de två vanligaste motargumenten.

Motargument 1
Mörk choklad är inte alls godare än vit choklad.
Om mörk choklad inte vart godare än vit varför har jag då aldrig fått en vit chokladbit av påskharen? Han om någon borde med de hundratals år av erfarenhet veta vilken choklad som är godast.
Motargument2
Vi alla har väll hört att man får finnar av för mycket choklad, men det har aldrig sagts något om vit choklad
det finns inget vetenskapligt som visar på att mörk choklad ökar acne, däremot finns det forskning som visar på att man får ökad acne av för mycket stress, vilket måste betyda att mörk choklad faktiskt motverkar acne med sin lugnande effekt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0